Çarşamba

İlköğretim Fen Öğretiminde Teknoloji Niçin Kullanılır?

Her geçen gün teknolojinin hızla ilerlediği çağımıza “Bilim Çağı”, “Uzay Çağı”, “İletişim ve Teknoloji Çağı” gibi değişik isimler verilmektedir. Üretilen yeni bilgiler ve gelişen teknoloji özellikle fen bilimlerinin önemini ortaya koymaktadır. Ülkelerin gelişmişliği ve varlığı bu çağa ayak uydurabilmelerine bağlıdır. Teknoloji, bilgi ve iletişimin hızla ilerlediği bu yüzyıl, beraberinde rekabeti de getirmektedir. Bu rekabette kazanmanın yolu da bireyleri daha iyi eğitmekten geçmektedir. İyi eğitim almış, başarılı bireylere sahip olabilmek için gelişmiş ülkelerin bütçelerinden eğitime ayırdıkları pay en ön sıralarda gelmektedir. Bireylerin nitelikli eleman kimliği kazandıkları ortamların başında ilk sırayı eğitim kurumları almaktadırlar. Kurumlarımızda da bu görevi en fazla Fen dersleri üstlenmiştir. Fen bilimlerinin amacı, yapıcı, yaratıcı, eleştirel düşünme yeteneğine sahip, elde ettiği bilgi ve becerileri günlük hayatta kullanabilen, bilim ve teknoloji arasında ilişki kurabilen nesiller yetiştirmektirDeneyerek, görerek, tartışarak, araştırarak, inceleyerek öğrenmeleri sağlanabilmiş bireylerin olaylar karşısındaki tutum ve hareketleri, klasik yöntemlerle yetiştirilen bireylere nazaran oldukça farklıdır. Gözlem yaparak yetiştirilmiş birey sebep- sonuç ilişkisinde oldukça başarılıdır. Diğerlerinde ise geçici bir ezberleme mevcuttur ve birey yaratıcılık, sebep-sonuç ilişkisi vs. bakımından kayıtsız kalır. Fen Laboratuarı, öğretilmek istenen bir konu veya kavramın yapay olarak öğrenciye, ya ilk elden deneyimle veya gösteri yöntemi ile gösterildiği ortamdır. Bu ortamın okullarda oluşturulması eğitimi etkileyen önemli bir faktördür. Laboratuarlı öğretimin temel felsefesi olayların denenerek sonuçlarının gözlenmesidir. (Ekici ve ark., 2002)Bazı eğitim kurumları, tepegöz, televizyon, video ve bilgisayar gibi teknolojik araçlara sahip olmalarına karşın çeşitli nedenlerle bu araçlardan gereği gibi yararlanamamaktadırlar.Oysaki çağdaş teknolojinin ürünü olan bu araçlar fen bilgisi öğretiminde laboratuar ile bütünleştirilerek etkili bir biçimde kullanılabilir. Örneğin, fen bilgisindeki karmaşık ve tehlikeli deneyler bilgisayar ortamında güvenli bir biçimde gerçekleştirilebilir. Ayrıca, yine bilgisayar işe koşularak çeşitli ölçümler ve hesaplamalar daha hassas bir biçimde yapılabilir. Hatta, bu ölçüm sonuçları deney sistemine bağlı bir bilgisayarda kolayca değerlendirilip, sonuçlar daha hızlı ve hassas olarak elde edilebilir.Kalabalık sınıflarda tepegöz üzerinde gösteri deneyleri gerçekleştirilerek öğrencilerin konuları daha kolay ve etkili olarak öğrenmeleri sağlanabilir. Örneğin, tepegöz üzerinde taneciklerin hareketi ile ilgili bir gösteri deneyi yapılabilir. Bunun için, üzerine mürekkep damlatılmış bir adet küp şeker, tepegöz üzerine yerleştirilen ve yarısı su ile dolu olan bir cam kabın içerisine yavaşça bırakılır, görüntü perdeye yansıtılır ve yansıyan görüntüde taneciklerin hareketi izlenir. Öte yandan, televizyon ve video birlikte kullanılarak, önceden ustalıkla hazırlanmış deneylerin video kasetleri öğrencilere izlettirilebilir. Bu, özellikle okulda yapılması zor ve tehlikeli deneyler için çok yararlı bir yaklaşımdır. Televizyon ve video ile öğrencilerin birden çok duyu organına hitap edilerek daha anlamlı ve kalıcı öğrenmeleri gerçekleştirmeleri olanaklı olur.(Ayas,1997).
http://tr.elbaproject.net/flu1/onem.htm

Hiç yorum yok: